BORCULO – Op 7 maart rond 16.30 is de zonneauto van Solar Team Twente bij Meilink in Borculo. Het thema voor dit jaar is innovatie en samen met Solar Team Twente gaat Meilink kijken op welke wijze kennis uit het bedrijfsleven toegepast kan worden voor de volgende race. Volgens Johan Begieneman, operationeel manager van Meilink Borculo, wordt er al ruim 10 jaar samengewerkt in de vorm van sponsoring met het Solar Team om niet alleen te winnen maar ook om kennis en ervaring te delen. Vandaar dat twee nieuwe teamleden uit het huidige “Team 2024” een presentatie komen geven aan het personeel van Meilink over de laatste race en degene in Zuid-Afrika die later dit jaar wordt gereden. Meilink verzorgt de “Transportassy” of te wel de transportkist zoals hieronder is te zien. Deze wordt ook gedurende de race gebruikt en gaat mee onderweg met het team naar de eindstreep. Wij vinden het belangrijk dat de studenten uitgedaagd worden maar ook begeleid worden naar succes, dit zien wij als onze maatschappelijke rol vanuit Meilink; aldus Ivar ten Velde, vestigingsdirecteur in Borculo.
Verpakking
Eén van de medewerkers die betrokken is bij de verpakking van de zonne auto is Edwin Haverkate (58), hij is Allround Verpakker en 33 jaar werkzaam bij Meilink en heeft van dichtbij al 4x de samenwerking met de studenten Teams meegemaakt. Een van de uitdagingen was om veel materieel mee te krijgen. Het in- en verpakken is voor een expert als Edwin een peuleschil want hij is dagelijks bezig om de meest bijzondere machines en materiaal van afwijkende maten te verpakken voor de Maakindustrie in Nederland. Je zou zeggen dat het inpakken voor studenten een peuleschil zou moeten zijn echter het tegendeel bleek waar. Allereest moest de auto gefixeerd worden op een slede die in de transportkist wordt geschoven. Dit is vakwerk want de auto mag niet worden beschadigd en de zonnecellen (de krachtbron van de auto) zijn kwetsbaar. De tweede uitdaging was dat de auto in combinatie met alle andere materialen zoals reserveonderdelen, extra chassis, kleding, tenten, reservebanden, etc in één kist vervoert moet worden. Als derde legt Edwin uit dat voor Export naar Australië alle delen gereinigd moet worden omdat men geen ongedierte of hout met beestjes willen importeren. Uiteraard is de deadline de meest uitdagende en wordt de transportkist met de vrachtwagen en het vliegtuig verstuurd naar Zuid-Afrika later dit jaar. Als het aan Meilink ligt gaan de Nederlanders Zuid-Afrika weer veroveren.