Vmbo-leerlingen Assink lyceum bouwen zelfvoorzienend tiny house


NEEDE – Een groep vierdejaars vmbo-leerlingen van het Assink lyceum van de locatie Parallelweg in Neede zijn gestart met een ambitieus project. Het bouwen van een zelfvoorzienend, bio-based tiny house. Peter Davids, eigenaar van het lokale ‘Davids bouwkundig ontwerp- en adviesbureau’ zit het overleg voor. Tekeningen worden uitgevouwen en over de tafel uitgespreid.

Pratijkopdracht
Voor de techniekleerlingen is de bouw van het tiny house de ultieme praktijkopdracht. Het timmerwerk, het loodgieterswerk, de isolatie, het sanitair en het elektra; alles doen leerlingen zelf en het hele woningbouwproces wordt doorlopen. Waar kan met moderne en duurzame technieken. Een grasdak met zonnepanelen, een composttoilet en isolatie van natuurlijke materialen. Samen met techniekdocenten Koen Rietman en Gerard Luttikholt houdt Davids het bouwproces goed in de gaten. Aan alle moderne bouweisen moet worden voldaan. Na oplevering zal het huis namelijk daadwerkelijk worden bewoond. Een koper is al gevonden.

Bouwen
Docent Koen Rietman speelde al langer met het idee een tiny house te bouwen met zijn leerlingen. ‘We waren op zoek naar een manier om het lokale bedrijfsleven in onze schoolpraktijk te krijgen. Bovendien wilden we een moderniseringsstap zetten in de aangeboden lesstof, door bijvoorbeeld in te spelen op de energietransitie.’ Toen Rietman in contact kwam met ondernemer Davids en er zich ook nog een koper aandiende, konden er concrete stappen gezet worden. ‘Spannend voor alle partijen,’ vertelt Rietman, ‘zeker omdat projecten van dit niveau vaker in het MBO dan in het voortgezet onderwijs plaatshebben. Maar het enthousiasme en de overtuiging dat dit voor leerlingen de meest leerzame manier van praktijkonderwijs is, overheersten.’

Skeletbouw
De bouw zit nu in de eerste fase, de skeletbouw. Leerlingen van het profiel Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) timmeren onder leiding van docent Luttikholt. ‘De leerlingen vinden het prachtig,’ aldus Luttikholt. ‘Wat ze maken krijgt echt een functie en is niet ‘slechts een oefening’. Dat motiveert enorm.’ Het project krijgt ondersteuning van ‘Sterk Techniekonderwijs’, een samenwerking van overheid, onderwijsorganisaties en de techniekbranche met als doel duurzaam, dekkend en kwalitatief sterk technisch onderwijs.

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven