GEESTEREN – Al een aantal jaren is basisschool De Keikamp in Geesteren bezig met het verduurzamen van de school. Op het dak van de school liggen inmiddels 58 zonnepanelen, die zorgen voor een flinke jaarlijkse besparing CO2 per jaar. “Maar met het opwekken van zonnestroom waren we er nog niet”. Zegt Jolanda Zuurmond, Locatiecoördinator van Basisschool “De Keikamp”. “We willen ook bewuster omgaan met ons energieverbruik. Door alle TL-lampen te vervangen door zuinige ledlampen wilden we ook stroom besparen. Tevens was het afzuigsysteem verouderd, dus tijd voor een radicale verbouwing. Vorig schooljaar heeft de verbouwing plaatsgevonden”.
Realisatie
Net voor de zomervakantie hebben de leerlingen, ouders en de juffen de meubels en materialen verhuisd naar de gymzaal. Op deze manier kon in de zomervakantie de sloop beginnen. Er werd een grote centrale ruimte gerealiseerd en de gangen zijn breder gemaakt. “Alle leslokalen zijn geschilderd en voorzien van een keukenblok. Ook de vloer is vervangen en de toiletgroepen zijn vernieuwd
In de leslokalen hebben we een heel nieuw lichtsysteem dat speciaal voor scholen is ontwikkeld. Met dit zogenoemde Educube-systeem kunnen we met een houten kubus het licht in zes verschillende standen zetten. Het licht verandert in een handomdraai van licht waarbij je je goed kunt concentreren naar een stand die bijvoorbeeld optimaal is bij het gebruik van het digibord.
Een gedeelte van het meubilair in de school is vervangen en heeft een moderne uitstraling gekregen. We hebben twee mooie open ruimtes gekregen waardoor de school een veel opener aanblik heeft gekregen. Passend bij de visie van de school zijn in de open ruimtes flexplekken gemaakt om zelfstandig te werken door de leerlingen. Inmiddels is de school feestelijk heropend met taart voor alle leerlingen en onder het genot van een hapje en een drankje voor alle belangstellenden”.
Educatie
Bij verduurzaming en verbouwen gaat het niet alleen om de technische maatregelen. “De educatie over duurzaamheid voor leerlingen is minstens zo belangrijk en heeft ook centraal gestaan. De leerlingen van nu zijn de toekomst en zij krijgen immers het meest te maken met klimaatverandering. Daarom heeft onze school tevens meegedaan aan een educatief bewustmakingsprogramma over duurzaamheid.
Via dit programma werden leerlingen meegenomen in de wereld van duurzaamheid en klimaatverandering. Leerlingen konden zelf alles ontdekken over afval, eten, water, energie en verduurzamen. Door opdrachten en proefjes te doen werden de leerlingen zelf ook slimme onderzoekers over duurzaamheid. Eén van de onderdelen in het programma was het maken van een duurzame wens. De kinderen dachten na over hoe de wereld er over 15 jaar uit zou zien. Voor de komende 15 jaar werden de wensen begraven in een tijd-capsule op het schoolplein. Over 15 jaar wordt de tijdcapsule opgegraven en zien de leerlingen of hun duurzame toekomstwens is uitgekomen. Een veel gelezen wens is het verduurzamen van ons schoolplein. Met de voorbereidingen hiervan zijn we sinds kort gestart. Door ons schoolplein te verduurzamen, willen we het schoolplein tot leven brengen. De kinderen willen struiken, planten en bomen, maar ook unieke speeltoestellen van duurzame materialen terugzien op het ‘vernieuwde’ schoolplein. Niet alleen de kinderen van school maar ook vele anderen maken gebruik van ons schoolplein omdat de school een centrale plek in Geesteren is. Op deze manier wordt het een schoolplein waarvan jong en oud kan genieten en we verzekerd zijn van jarenlang speelplezier!”.