De rol van logopedie in een gezonde school

BERKELLAND – Logopedie kan een belangrijke rol spelen in de leerontwikkeling en het sociale welzijn van een kind. Het past daarmee goed binnen het concept van de gezonde school. Logopedie de Brug werkt al 35 jaar nauw samen met verschillende scholen binnen de gemeente Berkelland. Door aandacht te besteden aan taalontwikkeling,participatiedoelen en een goede samenwerking, kunnen we samen met ouders, school en eventuele andere betrokken zorgprofessionals ervoor zorgen dat elk kind de beste kansen krijgt om te groeien en te leren. Logopedie is veel meer dan alleen spraak; het omvat een breed scala aan vaardigheden die belangrijkzijn voor het succes van kinderen op school. Samen kunnen we werken aan een school waar gezondheid en leren hand in hand gaan.
Een belangrijk aspect van een gezonde leeromgeving is goede communicatie. De taalontwikkeling en communicatievaardigheden van een kind zijn belangrijk voor het leerproces en spelen een belangrijke rol in de sociale interactie op school.
Brede ondersteuning door logopedie
Bij Logopedie de Brug ondersteunen wij een breed scala aan vaardigheden, waaronder taal-, spraak- en communicatieproblemen, maar ook technisch lezen, spellen, begrijpend lezen en fonemisch (klank) bewustzijn bij kleuters. Deze vaardigheden zijn essentieel voor het plezier en succes op school en vormen de basis voor verdere ontwikkeling binnen het onderwijs. Door kinderen te helpen deze vaardigheden te verbeteren, dragen we een steentje bij aan hun algehele leerervaring en zelfvertrouwen op school.
De logopediebegeleiding vindt meestal plaats in onze praktijk. Als een hulpvraag onderwijs gerelateerd is, vindt logopediebegeleiding soms ook onder schooltijd op school plaats.
Preventie en vroege interventie
In een Gezonde School is preventie en vroege interventie van groot belang. Door kinderen al op jonge leeftijd te ondersteunen bij eventuele spraak- of taalproblemen, kunnen we voorkomen dat deze problemen op latere leeftijd groter worden. Dit kan niet alleen leerproblemen verminderen, maar ook het zelfvertrouwen en de sociale interactie van kinderen bevorderen. Daarnaast kunnen wij ouders en leerkrachten adviseren over hoe zij spraak- en taalontwikkeling kunnen ondersteunen in de dagelijkse situaties thuis en in de klas.
Doelen stellen op participatieniveau
Een effectieve manier om taal- en communicatievaardigheden te verbeteren is door doelen te stellen op participatieniveau in de klas. Dit houdt in dat we niet alleen focussen op individuele therapiedoelen, maar ook op hoe kinderen deze vaardigheden kunnen toepassen in hun dagelijkse schoolactiviteiten en interacties.
Door samen met ouders en leerkrachten specifieke participatiedoelen te formuleren, zoals het actief deelnemen aan groepsgesprekken, het stellen van vragen tijdens de les of het samenwerken met klasgenoten, kunnen we de praktische toepassing van spraak- en taalvaardigheden bevorderen. Dit draagt bij aan een inclusieve leeromgeving waar alle kinderen kunnen deelnemen aan de activiteiten op school en zich betrokken voelen.
Multidisciplinaire samenwerking
Bij Logopedie de Brug werken we nauw samen met ouders, leerkrachten, intern begeleiders en eventuele andere zorgprofessionals om een holistische benadering te garanderen. Door gezamenlijk een ondersteuningsplan op te stellen, kunnen we beter inspelen op de individuele behoeften van elk kind en een geïntegreerde aanpak bieden die het leren en het welzijn van de leerlingen bevordert. Daarnaast worden er regelmatig overlegmomenten tussen logopedisten, leerkrachten en andere betrokkenen georganiseerd om de voortgang en de behoeften van de leerlingen te bespreken.
Voor meer informatie of vragen over dit artikel kunt u contact opnemen met Logopedie de Brug via www.logopediedebrug.nl

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven