BORCULO – De temperatuur in Borculo gaat al richting tropische waarden en ze bakt en verkoopt kniepertjes, die ‘normaal’ aftrek vinden in de periode tussen kerst en de jaarwisseling. “Maor ze smaakt ’t hele jaor zó lekker en de lucht trök mensen an”, zegt Dini Barink (78) uit Haaksbergen, met op tafel een mini-poster van het goede doel waarvoor ze verkoopt: Stichting Nina.
Dini staat vrijdag met haar kraampje op de markt met streekproducten in Borculo, bij de Zompenloods, waar ook de fietsvierdaagse aandoet. Bovendien is er in hartje Borculo ook nog de jaarlijkse boekenmarkt. De streekproductenmarkt zag vorig jaar het levenslicht met tien deelnemers en dat aantal is nu bijna verdubbeld met negentien standhouders. Waaronder Dini.
Ze verwelkomt de nodige belangstellenden bij haar kniepertjes, jam en fruit. “Dat bunt proem’n van de eigen boom”, zegt ze tegen een klant. “Wat ze kost? Fruit is veur een vrijwillige bijdrage, maor neet te krap, hè? Het is veur het goede doel.”
Stichting Nina
Ze doneert de opbrengst aan Stichting Nina in Winterswijk, die zich inzet voor kinderen met een hersenstamtumor. Dini doneerde in het verleden aan Stichting Joep, waarna ze tijdens een markt gewezen werd op Stichting Nina. “Met de moeder van Nina als voorzitter. Een kleine club, daar doe ik het net zo lief voor”, zegt ze. “Ik probeer wat bij te dragen. Alle kanker is erg, ik heb mijn man eraan verloren, maar als het kinderen aangaat is het nóg erger.”
Voor de organisatie van de streekproductenmarkt in Borculo – Jaime Lebbink, Jan Wiechers en Henk van Uden – is Dini de smaakmaker. Ze genieten van haar aanwezigheid en zijn blij met elke deelnemer. Ze hopen door de te groeien naar een groter evenement. “Net zoals op Tweede Pinksterdag in Lievelde”, zegt Lebbink. “Zo groot dat we hier de straat moeten afzetten.”
Veel animo
Maar zover is het nog lang niet, weten ze alle drie. Ze zijn voor het tweede jaar blij met de huidige omvang van de markt. “Er is veel animo”, zegt Wiechers. “Ze melden zichzelf aan en dat komt mogelijk doordat vorig jaar iedereen heel tevreden was over de verkoop. Dat sprak zich rond op verjaardagen, echt mond-op-mond-reclame. De deelname is gratis en ze moeten hun eigen kraam meenemen. Wij zorgen alleen voor water, stroom en een toilet.”
Ze zijn met de markt begonnen om de deelnemers aan de fietsvierdaagse langer te binden aan de finishplaats. “Dan kwamen ze binnen, stempelden ze af en fietsten door naar huis of de camping. En daarnaast proberen we op deze manier reclame te maken voor Borculo en omstreken”, aldus Wiechers.
Streekproducten zijn in
Van Uden benadrukt dat ze ook de Achterhoek en de streekproducten op de kaart willen zetten. “De streekproducten zijn in”, zegt hij. “Er is een folder met 55 producten, maar er zijn er veel en veel meer die streekproducten produceren. Ik ben ook benieuwd hoe de deelnemers dit jaar reageren, nu we in aantal bijna zijn verdubbeld.”
Ze wijzen vervolgens op de deelname van Dini, die vorig jaar goed verkocht. Deze morgen ligt er alweer het nodige geld in het geldkistje en bakt ze gestaag door. De kniepertjes blijken inderdaad niet seizoensgebonden, de plastic zakjes gaan grif van de hand. Stichting Nina kan weer een donatie tegemoet zien.