Webinar over neurodiversiteit en genderdiversiteit in Eibergen


EIBERGEN – Trots op wie je bent, in hoeveel hokjes je ook past. In het kader van de pride-maand Achterhoek geven Natasja Esmeijer en Miranda Meijer van Het Beelddenkende Brein, twee lezingen en twee Webinars over neurodiversiteit en genderdiversiteit. Geheel gratis!

Data:

Lezing: Neurodiversiteit en Genderdiversiteit: trost op wie je bent, in hoeveel hokjes je ook past.

  • Woensdag 4 juni van 19.30 tot 21.30 In de bibliotheek van Eibergen, Grotestraat 58. Eibergen
  • Donderdag 27 juni De Bibliotheek Achterhoekse Poort, Herman van Velzenstraat 1, Terborg
  • Aanmelden: https://achterhoekpride.nl/agenda/

Webinar: Pride to be different! door Miranda Meijer

  • Donderdag 13 juni van 19.30 tot 20.30 en
  • Zondag 16 juni van 16.00 tot 17.00
  • Aanmelden: https://beelddenkendebrein.nl/onze-agenda/

Ontmoeten en vieren
Juni 2024 is weer Achterhoek Pride Maand. Een maand waarin mensen elkaar ontmoeten en vieren hoe divers en kleurrijk de Achterhoek is. Dat iedereen erbij hoort, zonder te letten op geslacht, gender, geaardheid, afkomst of religie. Wij trekken dat een klein stukje breder door ook de neurodiversiteit mee te nemen. Diversiteit is er op allerlei vlakken, en iedereen heeft zijn eigen unieke mix. Tijdens de lezing vertellen we hoe verschillend beelddenkers en taaldenkers denken en laten we de verschillen en overeenkomsten met ADHD, autisme, hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid en dyslexie naar voren komen. Natuurlijk ontbreekt de genderdiversiteit niet. Een zeer belangrijk onderdeel van de persoonlijkheidsontwikkeling van iedereen.
De tweede helft van de lezingen is ingeruimd voor persoonlijke interactie en vragen.

 

Wat is het nut van lezingen over neuro- en genderdiversiteiten?
Het nut van kennis over neuro- en genderdiversiteiten heeft alles te maken met veiligheid. Wij hebben namelijk allemaal een voorspellend brein. Dat betekent dat we de hele dag door voorspellen hoe de ander gaat reageren op ons. Op basis van wat we zien, horen, ruiken en denken. Ben je goed geïnformeerd, hoef je je veel minder te verbazen over de reactie van de ander, als deze niet voldoet aan jouw verwachtingspatroon. Dan is het niet uitvoeren van een opdracht door een kind bijvoorbeeld, reden tot meer informatie geven (het plaatje was nog niet compleet) in plaats van straf. Ook bij gender hebben wij een bepaald verwachtingspatroon wat ons ongemakkelijk maakt als dat anders gaat. En toch, als je weet waarom er zoveel diversiteit is, is ook dat alleen maar een verrijking van ons menszijn. Onbekend maakt onbemind, daarom geven wij deze lezingen en Webinars.

 

Kernopleiding Beelddenken, voor nog meer kennis over het brein en persoonlijkheidsontwikkeling
Bij het beelddenkende Brein hebben wij hebben een eigen kijk op beelddenken en neurodiversiteiten die proefondervindelijk is vastgesteld en nog dagelijks in de praktijk getoetst en verrijkt wordt. Samen hebben wij de kernopleiding BEELDDENKEN opgezet om de kennis van het beelddenken en alle aspecten die daarmee samenhangen, waaronder neurodiversiteit en genderdiversiteit, te verspreiden. Onder ouders, omdat de opvoeding van een hooggevoelig, beelddenkend kind anders gaat dan in de opvoedboekjes beschreven staat. Onder coaches die kinderen, jongeren en volwassenen begeleiden die uitdagingen tegenkomen in het dagelijkse leven, en onder de leerkrachten zodat kinderen niet meer vast hoeven te lopen in het onderwijs. Uiteraard lopen volwassenen tijdens hun werk ook vast en dat is nergens voor nodig. De Kernopleiding is er dus ook voor hen.

We nemen jullie graag mee op reis in de wondere wereld van het menselijke brein.
Het grootste gedeelte van de mensen denkt rechtlijnig waardoor de meeste maatschappelijke systemen zoals ons schoolsysteem maar ook het bedrijfsleven is aangepast aan deze manier van leren: instructie geven, automatiseren en reproduceren. Beelddenkers denken niet rechtlijnig maar vanuit het geheel en vanuit het gevoel en hebben het nodig om zelf uit te zoeken hoe ze iets moeten oplossen. Die willen creëren en niet reproduceren. Vandaar dat het onderwijssysteem, dat gebaseerd is op automatiseren en reproduceren, vaak niet passend is. Naast deze verschillende manieren van informatie verwerken zijn er nog een aantal andere neurodiversiteiten die ervoor zorgen dat jouw gevoeligheid en leerproces anders verlopen dan de gemiddelde persoon. Neurodiversiteiten als autisme, ADHD en dyslexie kunnen een behoorlijke stempel drukken op je persoonlijkheid. Als je weet waarom jouw brein anders werkt en waar je wel goed in bent kan dat een wereld van verschil maken.

Natasja Esmeijer begeleidt beelddenkende kinderen en jongeren die problemen hebben in het onderwijs en de auteur van de boeken “BEELDDENKERS, Als kwartjes vallen…”en “Allergisch voor Moeten”, daarnaast is zij moeder van een transzoon en dochter met autisme.
Miranda Meijer werkt als gezinscoach met gezinnen die vastlopen in de opvoeding en kinderen die geen passend onderwijs krijgen. Verder werkt zij als teamcoach voor bedrijven. Daar verbetert ze de samenwerking tussen taal- en beelddenkers. Sinds kort heeft zij haar eigen team voor het begeleiden van volwassenen en jongeren die zodanig zijn vastgelopen in hun leven dat zij zeer intensieve begeleiding krijgen vanuit de Wet Langdurige Zorg.

 

Informatie
Opgeven voor de lezingen en Webinars via deze link.  Voor de Webinars kan dit ook rechtstreeks via deze link.

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven