BORCULO – Klezmermuziek in zijn puurste vorm: joodse feestmuziek! Dat maakt het vermaarde klezmertrio C tot de Derde in een muziekstijl die voortdurend in ontwikkeling is. Wat klezmer zo uniek maakt beheerst het trio tot in de finesses. De drang tot improviseren creëert een uniek geluid in traditionele melodieën. Uitstapjes naar aangrenzende genres als balkan en gipsy, jazz en klassieke muziek maken dit concert tot een unieke muzikale beleving. Op zondag 9 oktober om 15:00 uur zijn niet alleen liefhebbers van klezmer van harte welkom in de synagoge van Borculo, Weverstraat 4. De toegangsprijs bedraagt
€ 20,00, donateurs betalen € 17,50, incl. koffie/thee.
C tot de Derde
Carel den Hertog (viool), Coos Lettink (accordeon) en Caspar Terra (klarinet) zijn prettig behept met hun ontembare drang tot improviseren. Ze geven daarmee traditionele melodieën vaak bijzondere en onverwachte wendingen en creëren een uniek geluid. Al improviserend spelen ze niet alleen met elkaar, maar ook naar elkaar, door op speelse wijze elkaar muzikaal uit te dagen en te verleiden tot virtuositeit en lyrisch spel. Composities van Oost-Europees georiënteerde klassieke componisten als Bartók en Kodály worden afgewisseld met eigenzinnige vertolkingen van traditionele melodieën uit het onuitputtelijke klezmer- en Balkanrepertoire. Hun muziek geeft uitdrukking aan zowel euforische vrolijkheid als intens verdriet, en leent zich zodoende voor dansen, maar ook voor dromen. Spelen doen ze overigens overal; verjaardagsfeesten en bruiloften, herdenkingsbijeenkomsten en begrafenissen, theaters, kerken, festivals, in rokerige cafés en straten over de hele wereld.
Met een lach en een traan
De Jiddische benaming ‘klezmer vindt zijn oorsprong in twee oud-hebreeuwse woorden: ‘kley’ (instrument) en ‘zemer’ (musiceren). De klezmermuzikanten of klezmorim speelden vooral op bruiloften. Hier werd veel dansmuziek gespeeld. Typerend in de meeste klezmer is de combinatie van een lach en een traan; vaak vrolijke muziek die bij nadere beschouwing toch in een (gewijzigde) mineurtoonladder blijkt te staan. Klezmer als aanduiding voor het muziekgenre is pas sinds de klezmerrevival in de jaren zeventig in zwang geraakt, en is heden ten dage een smeltkroes van stijlen. In de klezmermuziek zijn naast veel Balkaninvloeden (Roemeense, Bulgaarse, Russische en Griekse) ook oriëntaalse en zigeunerinvloeden terug te vinden. Begin vorige eeuw zijn daar nog het jiddisch theater en weer later de jazz bij gekomen. De meeste teksten zoals die in klezmermuziek worden gezongen komen uit het jiddisch. Van oudsher werden vooral snaarinstrumenten zoals de viool gebruikt, met als begeleiding de contrabas. Later komt daar vooral de klarinet als melodie-instrument bij. Accordeon en piano vullen vaak de begeleiding in, soms aangevuld met drums.
Voor inschrijven en meer informatie over deze en alle andere activiteiten, zie activiteiten.synagogeborculo.nl