NEEDE – Duizenden bezoekers uit heel Nederland en Duitsland komen elk jaar naar deze gezellige markt, de enige jammarkt in Nederland, dus met recht een Nationale Jammarkt. In navolging op het afgelopen jaar, toen de Jammarkt in het teken van het boerenlandleven stond is het thema dit jaar Marché de la Confiture. Het wordt dus een jammarkt in een Franse sfeer. Dat betekend dat de bezoekers kunnen flaneren langs de kramen die een Franse sfeer uitstralen met heel veel confituren, kunst, muziek en entertainment met Franse invloeden. Neede ademt één dag de warme sfeer van het diepe zonnige zuiden uit, want het gehele centrum wordt in Franse sferen aangekleed.
Met een 90 deelnemers is het 21 augustus weer lekker vol op de Nationale Jammarkt in het centrum van Neede. Van 10.30 tot 17.00 uur worden op die dag allerlei soorten binnen- en buitenlandse jams, gelei, marmelade, chutney, confituren en andere vruchtenconserven verkocht. Niet alleen fabrikanten, importeurs en handelaren verkopen hun fruitige waren, maar vooral veel jamhobbyisten en verenigingen bieden hun zelfgemaakte producten aan. Ook worden producten op het gebied van de conservering van vruchten aangeboden, is er gelegenheid om te proeven en worden er demonstraties ambachtelijk jam koken gehouden. Bovendien is gezorgd voor een gevarieerde muzikale omlijsting en straattheater. De Jammarkt valt samen met het SEN-zomerfeest. Al meer dan twintig jaar is de Nationale Jammarkt een groot succes. Uit alle hoeken van het land komen “smulpapen” naar Neede. De verschillende soorten jam en aanverwante artikelen weten ieder opnieuw gretig aftrek te krijgen. Het aantal bezoekers werd voorgaande jaren geschat op ongeveer 25 tot 30 duizend.
Op de markt wordt dit jaar ook weer de Jamkoningin gepresenteerd. Om 11.00 uur zal de koningin van het afgelopen jaar, Stephanie Wijdenes haar naam bekendmaken. Dit zal plaatsvinden met toepasselijke muziek en dans op het podium voor Stroets Bakstudio & zo aan de Borculoseweg. Na het maken van foto’s en de interviews zal de nieuwe koningin vervolgens een rondgang maken over de Jammarkt. Alle standhouders en bezoekers worden in de gelegenheid gesteld om kennis met haar te maken.
Dit jaar wordt voor het tweede jaar op rij de jam, marmelade of chutneys op de jammarkt aan een smaaktest onderworpen. Alle hobbyisten op de markt mogen de volgens hun lekkerste, bijzonderste of origineelste zoete lekkernij laten proeven door twee smaak (koks) deskundigen.
Een aantal jaren geleden ontdekten de muzikanten, Cherie de Boer en Jean Pierre Guiran, de voorname rol die stilte speelt in muziek. Het duo Accordéon Mélancolique maakt hier bewust gebruik van en het leidde tot een hergeboorte van hun speelstijl. Zelfs de meest eenvoudige stukken krijgen hierdoor een intense spanning en geeft extra sprankeling aan ritmische Franse melodieën. Jacqueline en Leonie zijn echte Crea Bea’s. Creatief en een apart stel. Van hun passie hebben we hun werk gemaakt. Wie weet kunnen ze jou ook inspireren met hun talent. Voor stuntelaars en kunstenaars. Speciaal voor de kinderen die de Jammarkt bezoeken is Lonnie Ballonnie op de markt aanwezig. Met haar vrolijke verschijning valt ze flink op en zal je haar niet kunnen missen. Lonnie Ballonnie gaat schminken en maakt de meest gekke ballon figuren. Zoveel mensen, zoveel gezichten. Silhouetteknipster Jeanet Willems raakt er niet op uit gekeken!
Duizenden mensen werden met schaar en papier door haar in de afgelopen 22 jaar al vereeuwigd, ieder met zijn of haar uniek profiel, er komt geen potlood aan te pas. De straattheatergroep Roest maakt beeldend theater en performances. Bij deze kunstvorm ligt de nadruk op het beeld, de visuele aspecten. De beleving, ervaring en interactie staan centraal. De uitvoeringen zijn geïnspireerd door mythische, rituele en archetypische beelden. De grondbeginselen zijn doorgaans de oerelementen aarde, water, lucht en vuur. Zolang de mens kan zingen, bezingt hij het leven van het leed en de liefde. De term “levenslied” werd omstreeks 1900 voor het eerst gebruikt door cabaretier / liedjeszanger Jean-Louis Pisuisse. Smartlappen zijn levensliederen en zijn ontroerend, kunstzinnig en verantwoord in al zijn eenvoud en gaan over onderwerpen, die uit het leven gegrepen zijn. Het koor Tranen met Tuiten wordt muzikaal begeleid door accordeonisten en staat onder leiding van Erwin Boonk.
Natuurlijk is de entree voor de Jammarkt gratis, maar de organisatie waardeert een vrijwillige bijdrage zeer. Er wordt gehoopt op een bijdrage van een 1 euro (meer mag natuurlijk ook). Als alle bezoekers een euro doneren, kan ook volgend jaar weer een Jammarkt van formaat worden gehouden en blijft de toekomst van dit unieke Needse evenement gewaarborgd. De tolpoort is te vinden op het midden van de Jammarkt, waar iedere bezoeker langs wandelt.
De jammarkt is geïnspireerd door de jamhistorie van Neede. Jarenlang kende Neede de beroemde jamfabriek van de Tuinbouw Maatschappij “Gelderland”. In de gloriejaren werkten hier 160 personen. De Needse jam werd over de hele wereld geëxporteerd. De hoge transportkosten nekten uiteindelijk de Needse jamindustrie. In 1931 werd de productie gestaakt en werden de recepten en het klantenbestand verkocht aan Taminiau (thans Heinz) in Elst.
In 1991 pakt Neede de draad weer op. Sinds die tijd wordt elk jaar de Nationale Jammarkt gehouden. Voor meer informatie www.jammarkt.nl
3 gedachten over “Organisatie van jammarkt pakt groot uit”
jammer dat het vroeger iets voor de needse bevolking was en nu zit er niemand uit neede meer op te wachten opstappen met die handel
waarom altijd zo negatief over Neede
Wij needenaren vinden het hartstikke leuk en gezellig! Gezellig een grote opkomst naar ons dorp. Altijd weer leuk afwachten wie de jam koningin word. En dan genieten van de rest van de Sen-zomerfeest. Wij hebben er zin aan! Met dank aan alle mensen die druk met de voorbereidingen zijn. Top!
Reacties zijn gesloten.